voor vering vervangen + dempers

helaas geen foto's ! 

2 jaar geleden heb ik mijn voorvering laten vervangen omdat deze zeer ernstige olie lekken had ! 

zulke dingen verslijten en met 100.000 km is dit al flink gereden ? ik naar een bevriend garagist die het wel even zou doen voor mij, een maand later moest ik naar de keuring en kreeg ik de opmerking dat de linker vering niet voldeed ? ik zei van dat kan niet want alles is vernieuwd ! na controle in de put stelt deze vast dat dit ook zo was en kon ik gaan. heel de tijd vond ik dat de camper meer naar voor hing ? het jaar daarop terug keuring in Geel en toen was het een jobstudent die de camper niet mooi op het bibber ding kreeg omdat ik aluminium velgen heb en die staan iets meer naar buiten, na wat voor en achteruit rijden zei die foert en ik mocht buiten ? geen opmerking niks ! nu dit jaar terug keuring in Geel en ik werd afgekeurd omdat de linker demping ondermaats was ? veel moet je niet vragen aan die mensen want ze sturen u door naar de chef ! ik stelde de vraag hoe dat kon en al wat hij kon antwoorden was " dat moet je aan je mechanieker vragen " rode kaart ! terug naar de bevriende garage en die zei dat alles goed was op het eerste zicht ! terug naar de keuring in Deurne waar je een compleet nieuwe keuring moet laten doen omdat je van een ander station komt ( terug 54 € ) hier was het rechter wiel niet goed ? ik terug naar de chef met de vraag hoe dit kan en het antwoord was simpel, de normen waren vroegen dat je 20 moest hebben en nu moest je 35 % halen ? maar hoe kan dat dan op één jaar tijd zo verslechten ? uiteindelijk naar mijn auto winkel en gevraagd wat nieuwe vering kosten met dempers ? volgens het chassis nummer is mijn camper een 1400 kuub en staan daar dus vering en dempers onder van 1400 kuub, maar een camper weegt 3.5 ton en dan zijn deze veel te licht !!! ik gebeld naar Buga invoerder van Fiat en daar vertelde ze me dat ik dan alles moest laten vernieuwen van een 1400 kuub omdat die ooit zo gehomologeerd is. maar dat kan toch niet dat deze op 2 jaar stuk zijn ? even informeren in de auto winkel hoe het zou kunnen zonder hoge kosten ! aai slecht nieuws want daar raden ze me aan om veren en dempers van een 1800 kuub te nemen van Monroe die zeker passen en het doorslagen tot op de eind rubbers zeker zal voorkomen, ook de baanligging zou stukken beter zijn want nu bij het inhalen van een vrachtwagen duwde die mij echt opzei en eens ik er voorbij was moest ik bijna tegen sturen om niet te snel op het rechtse baanvak te komen. goed ik heb de nieuwe 1800 kuub veren en dempers besteld, prijs 472 € ! met mijn korting er af. even slikken maar het kon niet anders ? ik zou het zelf doen omdat ik de veerspanner mag gebruiken van de winkel. is makkelijk zelf te doen met het juiste materiaal en zeker de veerspanner !

 

je moet deels je dashboard demonteren wat met enkele schroeven is gebeurd hoor ! rechterkant doe je het handschoen kastje open en aan de scharnierkant heb je al 2 lange schroeven zitten, als je de deur opent is er nog één net onder het ventilatie roostertje, en ter hoogte van de voeten is er nog één en de laatste zit in het midden vakje dat samen dient om de versnellingspook vast te houden.heel de onderkant komt er netjes van onder, maar wel oppassen voor de draden van u muziek boxen ! 

de linkerkant is er één aan de ventilatie rooster bij open deur ( net als rechts ) + ook onderaan de voeten, en onder het stuur. nu komt ook deze kant mooi naar beneden. in beide gevallen zit er in de hoek een bult met een plastiek moeier die de isolatie bevestigt, eens deze verwijderd is zie je de bovenkant van de vering bouten ( 3 stuks per kant ) deze kan je makkelijk los vijzen met een dop 19 en ratel denk ik ? er kan echt niks gebeuren !! nu aan de onder kant zijn enkele moeilijke bouten die los moeten zoals die waar de remmen op staan bevestigd ! deze staan met een in bus vijs vast wat een grote maat is ? ik heb deze ook speciaal moeten kopen en ze staan zeeer vast, dus een verlengstuk op de dop is zeker aangeraden !!! eens die er af zijn bind je deze naar boven ( oppassen remleiding niet beschadigen )

nu kan je aan de 4 bouten die de veerpoot vast houden en ook zeer vast kunnen staan ! weer en stuk buis op je ratel en het komt zeker los.

nu kan je de hele veerpoot er van onder halen zonder enig gevaar. het gevaar komt pas als je de veerspanner er niet goed opzet of als deze te licht is ! maar normaal zet je deze op de veren en draai je deze met een dopsleutel ( niet met lucht pistool ) mooi bij elkaar tot de veer speling genoeg heeft om de bovenste vijs van de demper los te draaien met een dopsleutel, de demper stang kan mee draaien en daar doe ik dan een dikke doek rond met daar over een griptang om dit tegen te kunnen houden. de moer komt los en je verwijderd de bovenkant die in de wielkast zit met de rondelen, de veer kan er nu netjes afgeschoven worden en de veerspanner kan je terug ontspannen zodat je de nieuwe veer terug kan opspannen om over de nieuwe demper te schuiven. de bovenplaat kan je best mee vervangen want daar zit een lager in die meestal versleten is door vuil omdat die in de wielkast zit vlak boven het wiel. ook de rubber na kijken of mee vervangen ( kosten zijn niet zo groot en je zal het voelen als je draaid met het stuur ) eens deze terug op hun plaats zitten kan je de moeier terug op de nieuwe demper vijzen samen met de nieuwe veer natuurlijk, misschien terug vast houden met de griptang zonder de blinkende stang te beschadigen !!! eens de moeier helemaal het einde is kan je de veerspanner lossen en kijken of de rubber en veer goed zitten in hun uitsparing  ( zie je van zelf wel ) zo u eerste veerpoot is klaar en kan terug onder de camper. nu zou ik met 2 man eerst de bovenkant vast maken waar 2 pinnetjes voorzien zijn die in een gaatje moeten dat langst onder moeilijk kan zien, dus de persoon boven begeleid u het laatste stukje en zet al de drie bouten handvast zodat de hele boel vast hangt en je niet met enkele kilo's ligt te kl... 

 

de binnen kant mag vast gevezen worden maar op tijd stoppen want je breekt de bouten sneller dan je denkt ! 

om de onderkant rechts vast te maken kan je met 2 man de veerpoot eerst op de aandrijf as zetten en dan één op zijn plaats wringen terwijl de andere de bouten probeert er terug in te vijzen, deze zijn dikke bouten maar fijne draad dus wees voorzichtig dat je ze er juist in draaid zonder een dop of je draaid heel de draad om zeep ! eens hij goed pakt kan je de rest doen. dan terug het rem zadel monteren en het wiel er op. de linker kant gaat iets stugger omdat de aandrijf as iets korter is en dus niet zo veel kan gemanipuleerd worden ( lukt wel hoor ) zeker uitkijken dat je de aandrijfas niet te veel naar buiten trekt of hij komt uit de versnellingsbak en dan kan je olie bijvullen !

 

nu de isolatie monteren + het dashboard en je hebt nieuwe voorvering gemonteerd die je anders rond de 900 € kost !

moest je nu dit niet aan durven of kan je niet aan de juiste veer spanner geraken ik doe het graag voor u want dit is op zeker 3 uur gefikst ( als je alles normaal los krijgt ? ) mijn prijs is zeker geen 900 € !   

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.