de achter remmen vervangen 

de achter remmen vervangen is bij vele mensen onbekend omdat dit niet zo veel moet gebeuren.

aan de hand van deze foto zal ik uitleggen wat er moet gebeuren, natuurlijk het wiel demonteren en bij het ondersteunen stevige steunen gebruiken ( 3 ton minstens ) en de handrem NIET optrekken !! maar blokken of spieën voor de wielen leggen.

je kan dit kant per kant doen ! na het wiel verwijderd te hebben moet de tamboer ( het verroeste ding waar u wiel op vijst ) er af en dit gebeurd met een hamer rondom te tikken + wat te trekken maar zeker niet met een schroevendraaier langst achter wringen !! dit lukt soms moeilijk omdat er met de jaren een kant ontstaan is door het insluipen van de remschoenen, dan kan men best de handremkabel iets losser zetten en die vindt men in het midden van de camper ( net voor de achteras ) daar waar van de 2 kanten de kabel samen komt aan één kabel die naar voor gaat je schroeft de bout los van de draadstang tot de kabel goed los zit.

Nu moet het lossen van de tamboer zeker lukken ! 

voor de zekerheid kan je nu een foto nemen om later te kunnen zien hoe alles zat ?

Als eerste gaan we met een tang de veer D er uitklikken ( gaat makkelijk )

Dan veer E ( onderaan ) 

als derde komen de kleine ronde ringen met een slip in het midden ( A & B ) hier achter zit een kleine veer, door met een tang de ringetjes in te duwen en te draaien komen deze los ( opgelet deze moeten terug gebruik worden )

nu zullen de remschoenen er al wel afvallen maar plaatje F moeten we ook terug gebruiken op de nieuwe remschoenen samen met het pinnetje dat makkelijk verwijderd, dit is de automatische regeling van u remmen als ze slijten.

met een beetje prullen kan je van de rechtse remschoen onderaan de handrem kabel er uitklikken.

nu zijn de oude remschoenen er af en kan men de nieuwe er op zetten MAAR ! bekijk eerst eens of de remcilinder ( C ) niet lekt of vol olie hangt ? hier binnen in zitten klein pistonnetjes met olie keerringen die gewoonlijk wel versleten zijn en lekken, ik vervang deze bijna altijd mee want voor die enkele euro's kan je niet alles terug vervangen ? de nieuwe remschoenen maken we eerst wat mat met schuurpapier en aan de buiten kant wat rond ( niet overdrijven ) 

om de rempomp te vervangen moet je eerst aan de achterkant 2 boutjes los maken ! pas daarna moet je de rubberen remleiding met een griptang dicht nijpen maar voorzichtig dat je het darmpje niet beschadigt !! dan kan je het boutje uit het pompje draaien waar remolie in zit die zeer agressief kan reageren op verf en dergelijke. daar zo snel mogelijk het nieuwe pompje er op vijzen ! en terug monteren op de plaat met de 2 boutjes, kijk goed dat de rubber verbinding niet gedraaid zit en zeker niet lekt !! nu moet er later ontlucht worden waar je met 2 man moet zijn ! 

als alles terug geplaatst is met nieuwe stukken moet men nog ontluchten van de remmen, hier zijn 2 mensen nodig ! 

de eerste doet het makkelijker werk en stapt achter het stuur.

de handigste kruipt terug onder de camper en op de remcilinder pomp zit een nippeltje met een rubber hoedje op, dit mag al verwijderd worden ! ( het hoedje ) daar steken we een darmpje op dat lang genoeg is om in een potje te komen op de grond.

met een steek sleuteltje 10 of 11 mm moet je nu de nippel open draaien als de chauffeur de rempedaal helemaal intrapt heeft en daar ook houd !!

eerst zal zijn pedaal geen weerstand hebben en op de grond trappen.

hij roep klaar en de mechanieker draaid de nippel open waar het darmpje op zit dat in een potje komt om de olie op te vangen. na open gedraaid te hebben komt er lucht uit en direct draaid men de nippel terug dicht en roept naar de chauffeur klaar !  deze laat de rem helemaal los en trapt hem terug ln en roep klaar en hem daar ook houd, weer doen we beneden de nippel open en dicht en roepen weer klaar ! dit gaat zo even door tot er geen lucht meer uit komt maar enkel olie. de chauffeur zal ook steeds meer druk op zijn pedaal voelen ! 

wat we zeker niet mogen vergeten is aan de motor het potje van de remolie open te doen en na 2 X geremd te hebben kijken of er nog voldoende olie inzit ? dit mag zeker niet droog komen te staan !!! de olie is speciale remolie, die zeer dun is. 

OPGELET dit moet goed gebeuren en ZEKER langst de beide kanten zodat er zeker geen lucht meer in zit ! 

de olie in het glazen potje mag niet in de riool of vuilbak worden geloosd maar op het recyclage center bij gevaarlijk afval worden afgegeven !

nu zijn de achter remmen vervangen en ontlucht en kan je er weer tegen voor ( 50.000 km ) controleren is wel noodzakelijk maar hoeft niet jaarlijks, omdat de meeste remkracht op de voorste wielen gebeurd zullen die sneller verslijten dan de achterste.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Cornelis Buissant Buissant des Amorie
3 jaar geleden

Hallo Michel, Het is erg interessant om over dit item te lezen. Is ook erg duidelijk. Ik heb een vraag over de achterremmen van een Ducato 230 (1995) met tendem-as zijn die zelf stellend? En zo ja? Camper remt goed, maar rem zit ietsje diep. Rem ik voor een tweede keer zit het rempedaal een stukje hoger. Ik neem aan dat de achterremmen gesteld dienen te worden.

Jan Dijkstra
6 jaar geleden

Interessant artikel of het vervangen van de achterremmen van een camper! Bedankt Michel! Ik heb vroeger ook een camper gehad waar ik veel aan moest sleutelen. Tegenwoordig huur ik campers, zodat ik weet dat de camper elke keer weer in orde is.
http://www.dejongrecreatie.nl/campers/verhuur/

Maak jouw eigen website met JouwWeb