de achterwand was rot & de bodem deels ook , zelf vervangen !

na een aanrijding met een boom bij het achteruitrijden in Frankrijk was de trap achteraan iets ingedeukt en het fietsenrek ook ! 36 jaar vrachtwagen chauffeur met uitzonderlijk vervoer en kom je zo iets tegen ? de trap was al afgekit door de vorige eigenaar maar blijkbaar niet goed genoeg. bij het thuis komen zou ik het even herstellen, dacht ik ! de achterwand was na vele jaren binnen lekken behoorlijk rot en moest vernieuwd worden, dus binnen zithoek verwijderd en daar bleek al dat het erger was dan gedacht ! ook de vloer was al aangetast door houtrot. 

na het verwijderen van de isolatie 

de buitenhoeken heb ik door geslepen met sluipmolen omdat deze gelijmd zijn en niet snel zouden los komen. 

mijn af plak werk na de aanrijding met de boom ! in het midden de steun van het fietsenrek dat ook behoorlijk los zat en dit ook al jaren. het gat rechts heb ik gemaakt om te zien hoe dik de wand is ? ik moest een nieuwe wand vinden wat niet makkelijk is verlopen wand niemand maakt deze ! ook in Engeland is dit niet te vinden terwijl hij daar gemaakt is ? ( Swift is Engels ) 

uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een firma uit Londerzeel die frigo wagens maken op maat. na een telefoontje werd ik uitgenodigd om eens langst te komen met de camper. de baas zelf heeft ons een rondleiding gegeven langst bestelwagens maar ook een 12 meter camper voor achter een vrachtwagen ? lift en boven de slaapkamers echt te mooi om te geloven, toen hij kwam kijken naar onze camper was dit iets van niks ! hij zou dit graag voor ons doen met een paneel dat op maat zou gemaakt worden van 4 cm dik en aan 2 kanten polyester. de prijs van het paneel viel mee maar zoals gewoonlijk de werkuren hé ! ik vroeg of ik het niet zelf zou mogen doen en gewoon de plaat bestellen ? geen enkel probleem en voor 50 € de vierkante meter was ik gesteld. rondom zouden balkjes verwerkt worden zodat ik het paneel mooi terug zou kunnen vast vijzen. prima geregeld en na een week was mijn paneel klaar om af te halen.  

afbreken gaat altijd snel ( bij mij toch ) de vijzen aan de zijkant waren snel losgevezen en die van de vloer waren zo rot dat ze er gewoon uit kwamen ! de bovenkant zat gewoon verlijmd achter het boven polyester profiel en langst binnen gevezen met de boven kastjes, die gelukkig konden blijven hangen.

de oude wand die ongelooflijk zwaar was ( later bleek op recyclage centrum 80 kilo zonder raam )

deze raam is niet terug geplaatst omdat we besloten hadden om achteraan niet meer de zithoek te zetten maar een vast bed te maken dat ook hoger zou worden zodat de garage er onder eens zo hoog zou zijn en over de hele breedte van de camper, de trap werd ook niet terug gehangen want wie kruipt er nu op het dak ? hoe minder gaten hoe beter.

de vloer moest ook aangepakt worden ! vervangen was het enige alternatief maar ook hier weer het zelfde niemand maakt die dingen ? weer zelfbouw, wat best tegen viel wand de zijwanden staan er wel op plus de vloer is gevezen in het Alko chassis. de lichten waren ook vol water en smurrie en de aluminium plaat waar ze in zaten zat ook niet meer vast. weer slopen. 

de bodem plaat waar het reserve wiel en de vuilwater tank onder hangt is verwijderd en is voor de rest goed los gekomen, maar ik heb de zijkanten ook moeten losmaken om deze opzij te kunnen duwen zodat de bodemplaat er in één stuk terug in kon. dit resulteerde dat ook aan de zijkant van onder de aluminium plaat moest verwijderd worden ! nog meer houtrot, de zijkant is met balkjes bevestigt aan de bodemplaat en die waren ook rot natuurlijk. 

de bodemplaat heb ik zelf gemaakt met balkjes en multiplex plaat langst de binnen kant, isolatie er tussen en dan betonplex plaat van 3 of 4 mm, zo zou het al iets langer duren voor die rot zal zijn ?

de totale dikte van de bodemplaat scheelt 1 mm in dikte dan de originele omdat er standaard geen plaat of balkjes bestonden, maar wat is 1 mm ? de vloerbekleding lost dit probleem wel op.

de bodemplaat terug op zijn plaats ! het reserve wiel ga ik er niet terug onderhangen omdat je er anders moet onderkruipen als je plat rijd, en gewoonlijk regent het dan nog ? vermits de garage hoger wordt en over de hele breedte kan het makkelijk daar in opgeborgen worden. de watertank is er wel terug onder gevezen natuurlijk. die zit met bouten ( met platte kop ) van binnen uit naar de beugels waar de tank mee naar boven hangt gevezen, gevuld weegt deze ook al snel 120 kilo ! 

de nieuwe wand staat al terug op zijn plaats, en dit met 2 personen ( ik & mijn vrouw ) zonder moeite.

eerst van boven tussen de kastjes geschoven en dan op de bodemplaat gezet en de zijwanden terug vast vijzen in de achterwand, ook de vloer werd vast gevezen in de achterwand. overal zit speciale lijm tussen die we ook in Londerzeel gekocht hebben ( spuittubes net als silicone ) de nieuwe buiten hoeken kregen we er gratis bij ! ( overschot omdat die 6 m lang zijn en dan is er al eens 2.80 m te veel )

de zijkant zonder aluminium plaat omdat die ook rot was. voor de deur zit een schuif die als gereedschap koffer dienst doet maar het schuifsysteem werkt ook niet goed meer dus dat ga ik ook in één keer verwijderen om zo heel de zijkant te vervangen in plastiek plaat met geïmpregneerde balkjes en aan de achterkant weer betonplex plaat van 4 mm.

een deel van de zijkant is al bekleed met pvc plaat ( vooraan ) en in de achterkant heb ik een aluminium plaat gezet waar de nieuwe lichten in komen. ( dit was oorspronkelijk een oprit om een motor op een aanhangwagen te rijden ) als je goed kijkt zie je dat ik  brede pvc L profiel heb gelijmd tussen boven en onder platen. de garage deurtjes worden groter om betere toegang te krijgen, maar dat is voor volgend jaar ! 

één kant zo goed als klaar, nu de andere kant nog ! de buitenhoek is ook al gelijmd achteraan.

de gaten voor de nieuwe lichten zijn er ook al. 

onder het aluminium profiel zie je rechts een rechthoekig koker zitten, daar komt het nieuwe fiets rek in geschoven zonder dat het in de wand wordt gevezen, lekker laag om onze e bike op te tillen. deze heb ik met stevige ijzeren plaat tegen het chassis gevezen  ( in bestaande gaten ) als ik er een profiel inschuif van +/- 1 meter kan ik er makkelijk opstaan zonder dat het beweegt, dus 95 kilo per kant ! is zeker genoeg ? 

Linker kant ook klaar ! voor zei die vinden dat de wielen diep in de kast steken heb ik nog een verhaal om deze te verhogen als je torsie vering hebt ( meeste Alko chassis hebben dit ) zie verder op de site. 

mijn vrouw neemt het verven voor haar beurt, na eerst een speciale grondverf op de pvc geplaatst te hebben. later bleek deze kleur toch te licht en is er donker op gezet.

de uiteindelijk kleur 

de nieuwe lichten vallen goed mee al vindt ik het zelf ?

ja vermits er geen raam is ingekomen vond mijn vrouw het nogal kaal ? vermits ik graag teken heb ik deze creatie er op aangebracht, ik wou het eerst inkleuren maar dat zou té zijn denk ik ? zonde dat het fietsen rek er voor staat maar veel mensen doen toch gebaren dat ze het leuk vinden. de dino stelde ons hondje voor dat helaas na 17 trouwe jaren is overleden, RIP Mieke we missen je nog iedere dag meisje ...

helaas is de pvc aan de onderkant vervangen omdat deze bij warmte kwam bol te staan nu is er aluminium plaat in de plaats aangebracht. je moet niet altijd voor de lichte oplossing zoeken ...  

de binnenkant afwerken met een bed & daar onder een grote garage over de hele breedte ...

de binnenafwerking van ons 2 persoons bed van 2 meter op 160 m

dit heb ik gemaakt met balkjes omdat er toch 2 volwassen mensen op liggen, in de wanden is niks gevezen maar alles gelijmd met tec 7 en ijzer L verbindingen. de ringverwarming is ook heraangelegd.    

de woonbatterij met alles zoals omvormer, lader, 220 volt kastje netjes bij elkaar onder het bed.

als er ooit iets mankeert kan ik er makkelijk bij door de lattenbodem op te lichten of door de voorraadkast, deze is gemaakt om van binnen uit makkelijk 2 pvc boxen op te slaan onder het bed om drinken en andere dingen te bewaren, het is hier in de zomer lekker fris omdat deze ruimte in het midden van de camper zit en er geen zon bij kan. de rest van de garage is in twee delen verdeelt, links liggen de zetels, de tafel, oprij spieën en is er nog veel plaats voor andere spullen, rechts is er de 2 kabel haspels, wc producten, reserve wiel, potkrik, waterdarm, en gereedschap koffertje alles mooi vast gemaakt zodat bij een nood rem alles netjes blijft staan. 

hier komt het deurtje naar de voorraad kast dat compleet is afgesloten van de rest van de garage, er kunnen 2 pvc bakken in die ook weer vast staan.

de nieuwe matras van 2 X 1.60 m aan de achterwand heb ik een schap voorzien waar 2 uitmondingen komen van de ringverwarming en waar de gsm of klok kunnen liggen. de ramen heb ik geblindeerd ! deze zijn al iets bruin van zichzelf en ik heb in de Action folie gekocht voor auto ruiten te verdonkeren, met deze er bij op lijkt het of ze zijn zwart langst buiten terwijl ik naar buiten kan kijken en niemand naar binnen ( of er moet licht branden ).

de matras slaapt beter dan de kussens die we steeds moesten installeren, zalig met boven ons de grote koepel waar we de sterren mee kunnen tellen in het buitenland.

rondom heb ik LED verlichting gehangen die dimbaar is en verschillende kleuren heeft, ook de TV hangt tegen de douche wand zodat we vanuit ons bed tv kunnen kijken. 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb