de achteras verhogen !

wist u dat de meeste campers met een Alko chassis een torsie achter as hebben ? 

de torsie as kan je erkennen aan de dikke buis die van wiel naar wiel lopen met 2 smeernippels op.

deze as is vergelijkbaar met een aanhangwagentje maar deze heeft rubber als demping, bij de camper zijn dit stalen stangen en ze zitten ook vaak onder een caravan. de as is meestal van KNOTT en is zeer sterk en bekend, onderhoud is bijna niet van toepassing buiten het door smeren van de nippels. meld dit ook als je zelf remmen gaat vervangen want dit is niet van Fiat zelf.

ik heb de mijn hoger gezet omdat ik vooraan nieuwe veren + dempers heb gestoken en nu stond hij ongelukkig naar achter net of ik had 10 ton geladen, gewoonlijk staan ze vooraan lager wat te verhelpen is met langere veren te steken.

dit is alles van gereedschap dat je nodig hebt ! 

eerst de camper wielen los zetten en de camper omhoog zetten met degelijke pootjes ( 3 ton minstens ) zeker niet op een krik laten staan ! de handrem moet los staan dus vooraan blokken of spieën voor de wielen leggen !

als je het wiel verwijderd heb zie je dit dus. 

we beginnen met het potje in het midden er af te tikken met een hamer of met een schroevendraaier ( gaat makkelijk )

dan tikken we met een hamer de tamboer ( het ronde verroeste ding ) er af door rondom te tikken en wat wringen achteraan ! niet met een schroevendraaier er tussen wringen !! als het niet direct lukt moet je de handremkabel iets losser zetten, deze vindt je in het midden van de camper waar de kabels van het wiel samen komen, dit is een draadstang waar we de vijs los draaien tot de kabel los hangt, nu zou het moeten lukken. dit is een gevolg van jaren te remmen en dan komt er in de tamboer een rand aan de kant, deze kan je het best verwijderen door met een slijpmolentje iets te schuren maar niet te diep in de tamboer !!! 

de tamboer is verwijderd en dan zie je dit. let niet op de letters op de foto dit is om de remmen te vervangen ( elders hier uitgelegd )

de volgende stap is de grote moer ( center ) los te draaien met een sleutel 32 mm ( deze staat niet erg vast )

eens deze los is verwijder je de wiellager die op de as zit, ook het ijzer ding waar je wiel bouten in vijzen komt er mee af  

tamboer + wiellager + het ijzer ding waar je wiel op vijst in één keer er af, spannend hé ?

volgende stap is de 4 bouten los draaien tussen de remblokken ( in de cirkeltjes ) potsleutel 19 

deze kunnen vast staan ! 

na het losvijzen van de 4 bouten komt de as er af samen met de hele remmen handel, deze bind je best naar boven om de remleiding niet te beschadigen.

de rem naar boven hangen met een stukje touw, opgelet voor de remleiding .

 

voor we de torsie as gaan los maken gaan we eerst de vering / demper los maken door de onderste bout los te draaien. achteraan staat een moer van 19 mm er op die we tegen houden met een steek sleutel ( hier staat geen spanning op dus geen gevaar ) soms moet je de as iets hoger duwen / krikken om de moer door de plaat ( slip in de plaat )  te krijgen ! normaal moet de bout er langst daar in en de moer langst de zicht kant om geen schade te krijgen aan de plaat met de moer. je kan nu meten van het plaatje waar de vering in zit naar boven in de wielkast om te zien hoeveel je zo dadelijk gaat verhogen. de 3 grootste bouten in de as moeten er niet uit maar de 3 kleintjes wel met een T30 ( soort inbus ).

eens deze zijn verwijderd kan je met de koevoet achteraan iets wringen maar opgepast voor de rubber afsluiting ! je zal zien dat de as er uitschuift + / - 40 cm en dan heb je een halve torsie as in je hand. de 3 stalen stangen met tandjes op mogen niet gebroken zijn, dit zijn de torsie vering stangen. nu gaan we de torsie as er terug inschuiven maar we kijken naar het slipgat in de plaat waar de bout van de vering in moet dat deze halverwege zit. 

nu moeten de 3 stangen terug op hun plaats wat met een schroevendraaier in de drie gaten te keuteren wel helpt. eens deze op het einde zitten slaag je met een houten blok er tussen nog even na om zeker te zijn dat ze inderdaad op het einde zitten ? je zal zien dat waar het wiel as opkomt een stuk lager zal zitten. de 3 kleiner boutjes mogen dan terug vast gezet worden. ook de vering mag weer vast gezet worden maar met de bout er langst achter in te steken !! de moer zien we dus. de vering biet niet veel weerstand en kan makkelijk in of uit geschoven worden.  

je ziet hier hoe laag de as staat tegen over het slip gat er achter ! de bout heb ik er uit gekregen door de torsie as er uit te trekken en iets te laten zakken tot de bout halverwege het slip gat komt, ook van deze afstand kan je meten tot boven in de wielkast op hoeveel cm je as nu staat.

na de as verzet te hebben tot de bout voor de vering halverwege komt zal dat enkele cm schelen. denk er aan de bout voor de vering moet langst achter door de vering en dan de moer er op !!! anders als je de moer aandraait gaat de rubber samen komen en komt de bout door de moeier heen ( wat normaal is ) maar als die verkeerd zit kan dat wat door de moer komt schade veroorzaken aan de plaat met het slip gat in ( ze kan er blijven achter haken met alle gevolgen vandoen )

ik heb de 3 grote bouten ook uit de as gedraaid maar voor terug te monteren is het makkelijker als ze er nog inzitten om in de 3 gaten te gaan ! want 3 stalen assen te samen in drie verschillend gaten steken is lastig ! met de 3 moeren er op gaat het iets makkelijker omdat die eerst in het gat gaan. om zeker te zijn dat de torsie as helemaal op zijn plaats zit sla je nog enkele keren ( met een blokje er tussen ) op de torsie as zodat hij zeker gelijk zit over de drie stangen met tandjes. ( eerst bouten verwijderen ) nu terug monteren van alles, met eerst het plaatje en de drie T30 boutjes, de 3 andere bouten samen met de handrem plaatje.

dan de as er terug op vijzen samen met de remmen ( 4 bouten op vorige foto in rode cirkel )

en dan het ijzer ding waar de wielbouten in vijzen + de wiellagers met de grote moeier die men aandraait en terug iets los zet zodat het wiel makkelijk kan draaien en zonder dat er te veel speling op de as komt ! de moer kan geborgd zitten met een splitpen of je moet even met een schroevendraaier en tik geven zodat er een inkeping is en ze niet zomaar laat losdraaien. 

het potje terug in het midden en kijken of er nog genoeg vet in zit ( zo ook op de wiellagers ) dit is speciaal vet dat tegen warmte kan !

de camper hoger krikken want anders zal je wiel er niet terug op kunnen ! 

aan de andere kant doen we net het zelfde en dan als laatste moet de handrem nog terug geregeld worden met de moer over de draadstang in het midden !!! 

je spant deze moer aan tot de wielen stroef draaien of tot je ze niet meer kan draaien en dan iets terug draaien tot ze iets slijpen, dit telt wel voor de beide wielen even veel !

als je nu de camper op zijn wielen laat zakken zal je zien dat hij iets hoger staat maar de vering is niet straffer zodat je meer kan laden of zo ?  

de completen torsie as er uit ziet er zo uit, om maar en idee te geven hoe groot deze is ...

de 3 stalen stangen die instaan voor de vering en waar er zeker geen enkele van mag gebroken zijn ! kijk ook eens of er nog genoeg vet in de as zit zodat je weet dat die goed doorgesmeerd is met de smeernippels ( doorsmeren moet jaarlijks gebeuren ) 

nu kan je best over de drie assen met tandjes de boutjes vijzen zodat ze beter in de drie gaten gaan van de torsie as ( mits hulp van een schroevendraaier ) 

de juiste positie van de torsie as bepaal je op het laatste stukje als de as over de tandjes gaat ! dan moet de vering voet zeker in het midden van het slip gat staan !!! ook weer meten tot boven in de wielkast. 

Reactie plaatsen

Reacties

Guy
2 jaar geleden

hello? werkt u nog steeds aan campers? mijn achteras zou verhoogd moeten worden maar ik zie me er alleen niet aan te beginnen. Ben best handig en heb veel vrije tijd dus ik kan helpen. Mijn probleem is gewicht en ik vindt alleen site's waar men luchtvering toevoegd ( en dus meer gewicht.!) Please help me (niet gratis) Guy

rikkels jan rikkels
4 jaar geleden

NET HET VERHAAL GELEZEN .TORSIE AS VERVANGEN /ZELFDE CAMPER VAN DE FOTO ..BJ 1988 .BUNSTER 6020 .DUS MOET DE AS NAAR SCHOTLAND ?? NIKS IN DE EEG ?? MVRG WILL

jan willem rikkels
4 jaar geleden

CAMPER GEKOCHT /ALKO TORSIE AS MET EEN STALENVEER AAN CHASI VAST GEBOUT.GEWICHT CAMPER 2400 KG BINNENMAAT AS 142/FLENS 175 .BOUTGAT 8M..CHA..PLAAT 20X26 .HELP HELP .MIS KOOP IS ER NOG HOOP VOOR DE CAMPER .MVRG WILL

Michiel
5 jaar geleden

Goede avond zou u mijn torsieas ook kunnen verstellen zo te zien bent u er handig in

Michel Waterman
5 jaar geleden

Beste Marx,
Blij dat u op mijn pagina gekeken hebt en daar de insperatie hebt gevonden om u as te verhogen.
Van welk jaar is u camper, en heeft hij torsie vering van knott daar er zoveel andere torsie vering bestaat die niet regelbaar zijn ! ( met rubbers binnen in ) deze kan ik niet verhogen en vaak is dit, of de hele as vervangen of binnen brengen bij speciaal zaken. Ik wil dit graag voor u doen maar reken dat je u camper enkele dagen kwijt bent. Mijn telefoon nummer is 0488 43 66 55 en het adres is Draaiboomstraat 31 te 2160 Wommelgem / Antwerpen. Tot ziens groeten michel

marx
5 jaar geleden

BESTE
IK ZOU GRAAG MIJN CAMPER MILLEN VERHOGEN ACHTER AS HOE GRAAK IK U , ik heb geen adres
kan ik een telefoon nummer krijgen om afspraak te maken

vindt u deze blog goed

Rating: 5 sterren
3 stemmen