raar zicht zo zonder motor ? net een gapende wonde ! 

na de winter lag aan het rechter voorwiel nat op de grond ? 

koelvloeistof bleek het te zijn ! over 2 jaar net nieuwe distributieriem en waterpomp laten vervangen ?

dus zelf op onderzoek van waar de waterlek kwam, en als eerste begin je met de plastiek kappen te verwijderen en zie je een waterlek die van ergens komt ! eerste gedacht was de waterpomp omdat het vandaar kwam. 

dus verwijderen van de distributie riem en motor iets laten zakken om er goed aan te kunnen wat nog redelijk mee viel.

de waterpomp zag er normaal uit en ik hoorde geen rare geluiden ! toch maar vervangen want wat je zelf doet doe je beter !

nieuwe pomp plus polie en distributieriem besteld, alles terug gemonteerd en dan terug koelvloeistof er in en starten maar.

raar maar waar, er komt nog steeds water naar beneden gedruppeld ? 

veel gevloek natuurlijk maar wat is dan het probleem ? alles terug demonteren en hopen dat er iets mis is met de waterpomp !

helaas geen rare dingen tegen gekomen en de pomp ziet er ook normaal uit ? mijn kop er iets verder in gestoken en helemaal boven de waterpomp voel ik nog water ? langst boven niet te zien en langst onder kan je er niet bij ! na voelen voel ik een dik ijzer plaatje met 4 boutjes vastgezet ? één bout stond hand los, even bijdraaien maar helaas draaide één gek en de ander braken gewoon af !

oke de motor moest er uit ! 

veel sloopwerk van plastiek kappen en darmen van intercooler, radiator, turbo heel het front moet er uit wat toch een dag of 2 werk is.

ook de vering moet gedemonteerd worden waar voor je de binnen kant ( dashboard ) moet afbreken om bij de bouten te kunnen van de vering ! ik had besloten om de koppeling er aan te laten hangen of het zou nog meer vijzen zijn. steekassen verwijderd en alle kabels los gemaakt en gemarkeerd, dan kon het takelen gebeuren ! niet simpel om toch een redelijk zware motor er uit te takelen met de versnellingbak  er nog aan ? ( heel alleen ) tip voor wie er gaat aan beginnen ! de boven plaat onder de voorruit kan je best demonteren met de ruitenwissers enzo ! ik kwam er net tegen met de takel die ik zeer kort had vast gemaakt aan de motor.

oke hij was er uit en nu zou alles goed komen dacht ik ! 

de plaat waar het water lekte was een optie plaat waar de airco of iets anders zou kunnen op staan ?

na overleg met mijn vrouw hebben we besloten de motor te laten reviseren zodat alles terug nieuw zou zijn en we weer enkele jaren gerust konden rondrijden. 

Grosemans uit Hasselt was de goedkoopste, hij dacht rond de 3800 euro voor alles nieuw te hebben. 

veel geld maar je koop er geen andere camper voor ? oke de aanhangwagen in en weg er mee.

deze mensen weten wat er moet gebeuren aan een motor en dat viel op bij aankomst in Hasselt ! bomvol oude auto's en vrachtwagens tot graafmachines toe ! mijn motortje was een kleintje daar.

na een maand zou de motor klaar zijn plus de koppeling die ik gelijk ook maar liet nakijken nu ze er toch was ?

eerste slecht nieuws was dat de koppeling stuk was ?

de 5 de versnelling zit buiten de koppeling bak wat een zwak punt is bij ducato 

extra kosten en wat moet je dan doen ? laten maken natuurlijk ! 

uiteindelijk zitter er nieuwe kleppen in, klepstoters, pistons, pakkingen, injectie pomp na gekeken, turbo ook, en de koppeling  5 de versnelling vervangen plus na zien andere tand wielen en overbrengingen. terug gespoten zodat alles nieuw is. als ik iets vergeten ben de complete motor is nieuw ! de prijs 5000 euro ! 

ondertussen had ik thuis heel de motor ruimte onderhanden genomen om alles in het zwart te zetten en de steekassen in het rood, ook de verings spiralen en de remblokken waren terug als nieuw. alle plastiek delen had ik met vuurvaste mat zwart gespoten en de radiator ook mooi opgekuist en mat zwart gespoten.

de zijkanten had ik gedemonteerd  en daar bleek een roest gat te zitten net boven de batterij !

ja  uitslijpen en een carrosserie plaat halen en terug dichtlassen. simpel !

ook de motor kap van de isolatie ontdaan en goed in de verf gezet zodat hier niks roest plekje meer is.

onder de voorruit zit een pvc band met de ruitenwissers in, onder deze zit zeer veel vuil !

na ons motortje terug te halen was hij echt net nieuw.

inbouwen verliep iets beter omdat de motor steunen er uit waren gevezen en je zo iets meer ruimte hebt.

alles terug aangesloten maar wat betreft de olie druk had de garage verteld dat er een goede oliedrukmeter moest worden aangesloten op het olie contact ! als je start moet hij gelijk 5 bar aangeven of stoppen ! zei doen dan heel de motor vol olie gieten zodat er nergens meer lucht is en alles zeker gesmeerd word of het zou kunnen dat hij stuk is ?

ik kreeg maar 2 bar en heb dan maar even gebeld ! aanslaan deed hij ook niet omdat de diesel natuurlijk niet tot in de leidingen zit, maar je motor draaid al wel rond natuurlijk.

de leidingen aan de injectoren allemaal los zetten tot er diesel uit komt want ontluchten kan je deze ducato niet. 

na even te proberen lukte het toch niet en zelf de start motor begon al te ruiken !

normaal zetten ze in de garage op de vulmond van de tank een dop met een drukventiel waar ze druk op zetten om zo de diesel naar de injectoren te blazen. 

pech maar om zeker te zijn is de depanage hem komen oppikken om terug naar Hasselt te brengen en mijn garantie niet op te blazen.

2 dagen later mocht ik hem terug komen halen en draaide hij ! ze hadden dus de motor totaal gevuld met olie, gestart tot die 5 bar had en dan alle olie terug afgelaten om terug te vullen tot op zijn punt. totaal 287 euro !! ja vol synthetische olie kost geld want daar draaid hij nu op ! 

na 1500 km even terug komen voor nieuwe filters en olie en wij op vakantie.

Na 1300 km zou ik normaal al olie hebben moeten bij vullen ? normaal volgens de garage hij is nog aan het losrijden en dan kan dat wel eens ? nu draaid hij ook al iets beter en stopt ook niet zo plots als je de sleutel om draaid om hem stil te leggen. ( is het nu hij of zei ? ) volgens mij zei, vrouwen doen ook soms raar als je aan hun sleutel draaid ?!: 

helaas heb ik niet veel foto's van de demontage maar ik heb ze nog in mijn kop.

  

net terug op de aanhangwagen ! voor het inbouwen heb ik toch nog wat bijgeschilderd, polie's, boutjes, uitlaat ...

voor zei die er ooit aan willen beginnen, leuk als het klaar is hoor.

nee ik zou het direkt terug doen moest het niet anders kunnen ?